sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Jasper Fforde: The Well of Lost Plots

Thursday Next -sarjan kolmas osa, jonka edeltäjistä olen kirjoittanut täällä ja täällä.

Thursday on hankkinut suojaisan hengähdyspaikan erään julkaisemattoman romaanin sisältä, kaukana todellisen maailman ongelmista. Siellä voi kasvattaa vauvamahaa ja miettiä, miten saisi peruttua Thursdayn aviomiehen Landenin kadottamisen, jonka Goliath-suuryhtiö junaili. Kovin rauhallista ei tosin ole Caversham Heightsissäkään. Huonolaatuisen romaanin hahmot pelkäävät että pian heidät puretaan takaisin tekstiksi. Acheron Hadesin pikkusisko Aornis löytää myös paikalle, tosin vain varjonsa muodossa, kostaakseen Thursdaylle veljensä kuoleman kadottamalla Landenin kokonaan hänen muistoistaan. Thursday myös työskentelee kirjamaailman sisäiselle poliisille, JurisFictionille, ja toimintaa riittää silläkin saralla. Uuden mullistavan tarinoiden välittämisen muodon UltraWordin julkaisu lähestyy, mutta jotain siinä on pielessä. Jotain, minkä vuoksi joku on valmis murhiin.

Olen ihmetellyt Jasper Fforden mielikuvituksen tasoa aiemminkin. Tämä ei ollut ihan niin hulvaton kuin edeltäjänsä - tarinassa tapahtuvat kuolemat vetävät väkisinkin tunnelmaa alaspäin - mutta kirjojen sisäisen maailman esittely sen kuin laajenee. Nyt tutustutaan mm. kirjoitusvirhevirukseen, joka äärimmäisestä vaarallisuudestaan huolimatta aiheuttaa huvittuneisuutta samalla kun valloilleen päästyään todella muuttaa fyysistä ympäristöä: carrotista tulee parrot, joka hyppää olkapäälle, floor pehmenee flouriksi ja hospital bed muuntuu hospitable tediksi, joka vilkuttaa ystävällisesti ja kutsuu kyläilemään. Heightsiin on myös majoittunut kaksi "Genericiä", eräänlaista hahmon luonnosta jotka aluksi ovat piirtettömiä, tyhjiä tauluja, joista voi ajan myötä kehittyä persoonallisia henkilöitä jotka saavat heille sopivan osan jostain kirjasta.

Mielikuvituksen lento siis jatkuu. Nyt saatiin myös selitys sille, miksi et oikein lämmennyt sille kirjalle jota kaikki muut ovat kehuneet. Taisit lukea sen silloin kun vakihahmot olivat seuraamassa vuosittaista Bookie-palkintojuhlaa (Heathcliff on voittanut Most Troubled Romantic Lead (Male) -kategorian 77 kertaa putkeen) ja paikalla oli vain vähän laimeampi varamiehitys.

Ensimmäinen lause: Making one's home in an unpublished novel wasn't without its compensations.

Kustantaja Hodder 2003, 360 s.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti