sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Kymmenen kirjaa jotka "kaikki" ovat ehtineet lukea ennen minua

Surffailin etsimässä mielenkiintoisia englanninkielisiä kirjablogeja luettavikseni ja törmäsin All the Things She Read -blogin listaukseen Top Ten Books I Feel As Though Everyone Has Read But Me. Kyseessä on The Broke and the Bookish -blogin meemin Top Ten Tuesdayn tehtävä. Tältä sivulta löytyy lista kaikista aiheista matkan varrelta. Siellä on monta monta mielenkiintoista juttua joihin aion palata myöhemmin uusien top kymppien muodossa, ehkäpä joku muukin? :)

Alla kuitenkin otsikon mukainen listaus. Listan olisin kyllä saanut kokoon vaikka tämän vuoden uutuuksista, mutta tässä sekoitus uudempaa ja vanhempaa. Sellaiset jätin suosiolla pois joita en suunnittelekaan lukevani! :)

Charlotte Brontë: Kotiopettajattaren romaani
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
Lionel Shriver: Poikani Kevin
Ville Tietäväinen: Näkymättömät kädet
Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
Emma Donoghue: Huone
Sofi Oksanen: Puhdistus
Sarah Waters: Vieras kartanossa
Sirpa Kähkönen: Mustat morsiamet
Katja Kettu: Kätilö

31 kommenttia:

  1. Itse asiassa tuossa on pari sellaista, jotka itse olisin laittanut kyseiselle listalle (Oksanen & Kettu) enkä muutenkaan ole lukenut noista kuin 3... (Brontë, Linna, Waltari)

    VastaaPoista
  2. :D

    Nyt kyllä repesin...! Oikeasti OLEN lukenut nuo kaikki...!

    VastaaPoista
  3. Hauska :). Mä oon lukenu Bronten, Waltarin, Kähkösen, Watersin, Donoghuen. TPTA on tukevasti (!) lukulistalla, samoin Puhdistus ja Poikani Kevin, ehkä Kätilökin.

    VastaaPoista
  4. Mulla on luettuna Brönte, Shriver, Tietäväinen, Waltari ja Kettu, muut lukematta. Ja sellaisia, jotka tahtoisi lukea, tai tuntuu että pitäisi. Mahtava listaus!

    ps. naurahdus Minnan kommentille!

    VastaaPoista
  5. Minäkin olen lukenut listaltasi vain neljä (Kotiopettajattaren romaani, TPTA, Sinuhe ja Puhdistus), joten et ole suinkaan ainoa, joka ei ole noita lukenut.

    VastaaPoista
  6. Hei onpa tää kiva, saatan tehdä itsekin. :)

    VastaaPoista
  7. Bronte, Waltari ja Tietäväinen ovat täällä luetut (eli tähän mennessä Bronten ja Waltarin ovat oikeasti lukeneet kaikki kommentoijat :) )

    VastaaPoista
  8. Ihana!

    Minä olen nuo kaikki paitsi Tietäväisen kirjan. Se on kyllä lukulistallani.

    Pitäisi laatia samanlainen lista itsekin.

    VastaaPoista
  9. Täällä ilmoittautuu yksi joka ei ole lukenut Brontea. Ehkä joku päivä! Sinuhe siis taitaa olla ainut jonka kaikki tähän mennessä kommentoineet ovat lukeneet.

    VastaaPoista
  10. Kotimaista en lue klassikkoja lukuun ottamatta yhtään, eikä uutuuksia tule muutenkaan paljon luettua. Ja jos ne on sitten kotimaisia uutuuksia, niin vielä pahempi :D

    Listalta on siis luettu kaikki paitsi Shriver ja Donoghue (en ole kuullutkaan) sekä kotimaiset (paitsi Sinuhe, mutta petyin siihen). Shriver on tarkoitus lukea jossain vaiheessa, koska leffa näyttää upealta. Kotiopettajattaren romaania voin suositella lämpimästi, varsinkin jos pitää klassikkoja liian raskassoutuisina. En yleensä pidä romantiikasta, mutta tuossa oli sopivasti synkkyyttä ja jännitystä mukana. Ja jos joskus sen luet, niin Jean Rhysin Wide Sargasso Sea kannattaa myös lukaista.

    VastaaPoista
  11. Olen lukenut Brpntën, Oksasen ja Shriverin. Pohjantähdestä ekan osan.
    Et siis ole todellakaan ainoa, joka ei kaikkea ole lukenut. :)
    Sitä paitsi on typerää, että kaikkien pitäisi lukea jotkut tietyt kirjat. Ei pidä, jos ei huvita!
    Itseäni Näkymättömät kädet ja Huone eivät kiinnosta pätkän vertaa. :D

    VastaaPoista
  12. Ja ai niin: olen lukenut Shriverin, Donoghuen ja Kähkösen.

    VastaaPoista
  13. Minä olen lukenut noista vain Pohjantähden! Lisäksi omalta listaltani löytyy lukemattomina mm. Riikka Pulkkisen Raja, Agatha Chrisiten Eikä yksikään pelastunut jne.... saatanpa innostua laatimaan omankin listani, jos vain suinkin ehdin :)

    VastaaPoista
  14. Listat OVAT kivoja :) Tältä listalta multa uupuu vain Näkymättömät kädet, sen haluaisin lukea, sekä Shriver, jota en voi lukea ja Donohuen jätin kesken sen vastenmielisyyden tähden.

    Muita suosittelen lämpimästi kaikille!

    VastaaPoista
  15. Vieras kartanossa - en ole lukenut, mutta tuntuu oikeasti siltä, että kaikki muut ovat sen lukeneet. Samoin Kähkönen ja Kettu.

    VastaaPoista
  16. Arvelinkin saavani paljon "tuo ja tuo on mullakin lukematta" -kommentteja! :) Olisipa kyllä ollut aika hauskaa jos kaikki tosiaan olisivat lukeneet jonkin listalla olevista. :)

    Siitä olen ihan samaa mieltä, että ei pidä eikä tarvitse lukea sellaista mikä ei kiinnosta - siksipä tällä listallakin on vain sellaisia kirjoja jotka tosiaan haluan lukea - en vain vielä ole ehtinyt.

    Tuolla linkittämälläni aihelistalla taisikin olla myös "kymmenen kirjaa joita en aio lukea". Sellainenkin lista olisi mielenkiintoista tehdä (ja tietysti muilta lukea)!

    VastaaPoista
  17. Oho, en raahaudukaan niin jälkijunassa kuin olen kuvitellut. Olen lukenut listan kirjoista jopa 6/10. Ei paha. Mutta tiedän tunteen, että "kaikki" ovat jo lukeneet jonkun kirjan. Blogeissa se vain korostuu. Mietin äskettäin itsekin, että voinko kirjoittaa kirjasta "jopa" vuoden viiveellä.

    VastaaPoista
  18. Kirjojen esilläoloaika on uutuuksien tulvassa sen verran lyhyt, että näen viiveellä kirjoittamisen vain positiivisena asiana. Ollaan siis rohkeasti jälkijunassa! :)

    VastaaPoista
  19. Olen lukenut vain Oksasen ja Kähkösen. Kätilöä yritin lukea, mutta jätin suosiolla kesken jo alkuaviheessa. Jokin siinä tökki. Muista olen vakaasti päättänyt lukea ainakin Linnan, Brontën, Waltarin ja Watersin.

    Pitää muuten käydä vilkuilemassa, mitä muita listojen aiheita tuolta blogista löytyy. Ehkäpä innostun itsekin listaamaan. :)

    VastaaPoista
  20. Listaamaan vaan, kävin jo itsekin uudelleen katsomassa että mitäs kaikkea siellä olikaan. :)

    VastaaPoista
  21. Näitä listoja voi lukea niin monella tavalla. Mä katsoin ensin, että apua, olenpa odotuksenmukainen, olen lukenut kaikki! Onneksi olin lukenut "vain" 7 kirjaa kymmenestä. Hahaa! Ja muutenkin kaikenlaiset kirjalistat ovat aina niin mielenkiintoisia.:)

    VastaaPoista
  22. Erilainen nuori Irene ilmoittautuu ja kertoo, ettei ole lukenut ainuttakaan kirjaa listalta. =D Mutta yhden sentään aion joskus lukea, nimittäin Huoneen.

    VastaaPoista
  23. Mä olen lukenut 7/10. Lukemattomista Mustat morsiamet on jo lainattu kirjastosta, Vieras kartanosta kiinnostaisi, mutta Huone ei napeksi pätkääkään.

    VastaaPoista
  24. Minä olen lukenut listaltasi viisi kirjaa ja esim. Sinuhe on edelleen lukematta.

    VastaaPoista
  25. Itse olen lukenut vain Kotiopettajattaren romaanin ja Puhdistuksen.

    Varsinkin Sinuhe ja Täällä Pohjantähden alla kyllä kiinnostavat.

    VastaaPoista
  26. Joku tuossa ketjussa mietiskeli, kannattaako/voiko jostakin kirjasta kirjoittaa vuoden päästä ilmestymisestä. Satun kanssa samaa mieltä: ehdottomasti! Aika antaa perspektiiviä ja on kiva kuulla vähän vanhemmistakin (SIC!) kirjoista. Kaikkia ei kukaan ehdi uutena lukea, ja kirjat jäävät niin nopeasti unhoon ihan turhaan.

    VastaaPoista
  27. On se hyvä että muillakin on edes jotain lukematta! :)

    Nytpä muuten tuli mieleen että jossain aiemmassakin keskustelussa on tullut esiin että Sinuhe on monella lukematta. Taisi silloinkin olla puhetta että kimppaluku olisi hyvä idea - kukahan sellaisen järjestäisi? :)

    VastaaPoista
  28. Kirsi ehtikin väliin: Tosiaan, kuten jo totesin niin hyvä vain että kirjoitetaan vähän "myöhässäkin" - aina se voi vaikka muistuttaa jonkun lukijan mieleen jo unohtumaan päässeen kirjan olemassaolon.

    VastaaPoista
  29. Minä olen lukenut noista Tietäväisen, Oksasen ja Kähkösen :) Kaikki loputkin taitavat olla luettavien listalla :D

    Täytyy käydä perehtymässä noihin linkkeihin!

    VastaaPoista
  30. Olen lukenut listaltasi viisi, joista kolmea ilman tuskin olisin edes minä.

    Loput viisi eivät kiinnosta yhtään.

    Brontën Kotiopettajattaren romaani ei ollut minulle yhtä suuri elämys kuin sisarensa Emily Brontën Humiseva harju tai Cahrlotten Syrjästäkatsojan tarina.

    Väinö Linnan Täällä Pohjan tähden alla on must.

    Lionel Shriver on minun sielukirjailijani, mutta vähiten pidin Poikani Kevinistä. Syntymäpäivän jälkeen on jo hyllyssä odottamassa. Kaksoisvirhe oli yksi elämäni kirjoista. Paljon saimaistumista...minulle.

    Mika Waltarin Sinhe egyptilänen on osa minua, sitä mikä minä olen. Iso stoori.

    Katja Ketun Kätilö on huomisen klassikko. Oli ihanaa elä ja kokea tämä kirja. Try this!

    VastaaPoista
  31. Kaikki nuo tulen lukemaan ennemmin tai myöhemmin, ja olen varma että odotettavissa on monta upeaa hetkeä!

    VastaaPoista