maanantai 11. kesäkuuta 2018

Susanne Jansson: Uhrisuo (Dekkariviikko)

Nathalie Ström kasvoi Mossmarkenin suon laidalla, mutta tragediaan päättyneen kesän jälkeen hän on pysynyt poissa seudulta vuosikaudet. Nyt hän palaa tekemään suolla mittauksia väitöskirjaansa varten. Samalla suolla, johon rautakaudella upotettiin ihmisuhreja ja jolle monen kerrotaan kadonneen paljon myöhempinäkin aikoina. Ehkä se on peräti suo itse, joka vaatii uhrinsa? Epämääräistä uhkaa paikkaan joka tapauksessa tuntuu liittyvän, ainakin sitten kun Nathalie löytää ystävänsä Johanneksen pitkospuilta tajuttomaksi lyötynä ja taskut täynnä kultakolikoita. Pian poliisin valokuvaaja Maya Lind löytää jotain karmeampaakin; suohon upotetun ruumiin. Eikä tämä ruumis ole peräisin rautakaudelta.

Susanne Janssonin kummitusjutuilla sävytetty esikoisdekkari ei ole ollenkaan hullumpi paketti! Pidin tunnelmasta joka ei kasva kauhuksi vaan väreilee sopivan painostavana, suon kuvauksesta, henkilöistä, vanhojen salaisuuksien selviämisestä ja siitä kuinka tuoreemmat tapahtumat kytkeytyvät siihen mitä ennen oli - siihen mitä ei oikein uskaltaisi edes muistaa. Hyvä kokonaisuus jonka osat sopivat yhteen. Suon tuntu jäi lukiessa niin kiinni, että oli pakko lähteä kävelylle paikallisen nevan pitkospuille. Ihan kauniilla, aurinkoisella säällä kylläkin. Äkillisen myräkän noustessa olisi ehkä saattanut tulla kiire jonnekin muualle.

Ensimmäinen lause: Olisi väärin sanoa, ettei kukaan nähnyt tai kuullut mitään.

Ruotsinkielinen alkuteos: Offermossen (2017)

Suomentanut Tiina Sjelvgren

Kustantaja Bazar 2018, 312 s.

---------------------------------------------

Kirjakaupoissa vietetään tällä viikolla dekkariviikkoa, ja monet kirjabloggaajatkin osallistuvat taas tapahtumaan, tietysti dekkareita lukien ja aiheesta kirjoittaen. Niinan postauksessa lista osallistujablogeista, joista voi käydä viikon mittaan etsimässä dekkarivinkkejä.


6 kommenttia:

  1. En ole lukenut tätä, mutta bloggauksestasi tulee ihan mieleen juuri bloggaamani brittidekkari Risteyskohdat. Se tapahtuu Englannin rannikolla marskimaalla, josta myös löytyy rautakautisia luita, ehkä ihmisuhri, ja sitten paljon tuoreempi ruumis.

    VastaaPoista
  2. Sitäkin oon jossain vaiheessa pyöritellyt käsissäni, ehkäpä tulee luettua!

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa varsin kiinnostavalta, vaikka tuo kummitusjutuilla sävyttäminen vähän arveluttaakin, sillä kauhu ei ole minun lajityyppini.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogi on ollut niin kesäteloilla että vastaan kommenttiin vasta nyt, mutta eipä asia ole vanhentunut! :)
      Pientä kauhunkin suuntaista vivahdetta tästä tosiaan löytyy, mutta jää nousematta pääasiaksi ja mielestäni sulautuu hyvin muuhun. Uskoisin että tästä voi kyllä pitää vaikka ei kauhusta välitäkään.

      Poista
  4. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Hyvää päivää ystäviä, nimeni on Andrea Maria, Tukholmasta, olen lääketieteen sairaanhoitaja Sahlgrensan yliopistollisessa sairaalassa. Olen naimisissa yli 6 vuotta kahden lapsen kanssa, suhteeni mieheni Andreaan oli aluksi makea, romanttinen ja muuttui myöhemmin painajaiseksi kauhistuttavaksi, koska aviomieheni huijasi minua todella ja etsiä tapaa saada nopea avioero, hajotimme ennen 3 kuukautta sitten ja tulimme takaisin takaisin niin paljon kerjäämisen jälkeen mukavilla rakkauden lahjoilla. Rakastin mieheni niin paljon. En halua irroittaa häntä toiselle naiselle, en olisi voinut tehdä mitään vahingoittaakseen häntä tai saamaan hänet tuntemaan minusta pahaa enää. Halusin hänen olevan vain kotona rakastamassa minua ikuisesti. Selitin tilanteeni ystävälle työssä, ystäväni Jennifer, hän neuvoi minua ottamaan mieluummin yhteyttä afrikanan maasta peräisin olevan rakkausloitsun pyytäjän nimeltä Dr.Oduduwa taikarakkauden loitsuosuusrukouksella palauttaakseen takaisin entisen rakkauden, että hänellä on voimakas lahjakkuus viehätys tuoda rakkauden ja luottamuksen takaisin mihin tahansa rikkoutuneeseen avioliittoon tai rikkoutuneeseen rakkaussuhteeseen, uskoin ja kokeilin sitä, ja se toimii minulle, lähetän sähköpostiviestin Dr.Oduduwalle hänen alla olevan henkilökohtaisen yhteyshenkilön kautta;
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com}

    Dr.Oduduwa vastasi viestiini ja sanoi, että hän voi auttaa minua palauttamaan entisen rakkauteni välittömällä charmilla rakkauden osuudella. Olin erittäin onnellinen löytääkseni tämän miehen auttamaan minua, seurasin kaikkia hänen ohjeitaan tarkkaan vaihe vaiheelta rukoilemalla ja loitsemalla. tein itse talossani valoisilla kynttilöillä öisin. Oduduwa kertoa minulle kaiken, mitä minun kotona on tehtävä yöllä rukouksissa, rakastavat oikeinkirjoitusprosessia. Tein kaikki ohjeiden mukaan. se alkoi työskennellä minulle, koska muutaman tunnin kuluttua sain puhelinsoiton mieheltäni, olin niin yllättynyt ja järkyttynyt, koska hän on lopettanut puhelun tai tekstiviestien lähettämisen minulle viesteistä viimeisen 3 kuukauden jälkeen, nyt suoritan heti rakkauden oikeinkirjoitusrukoukseni aviomies Andrea palasi kotiin pyytämään anteeksi minulta, olen niin onnellinen kuinka rakkausosa toimii mieheni kanssa positiivisesti 2 päivän kuluessa hän on palannut kotiin. Tällä hetkellä aviomieheni ja minä elämme molemmat onnellisena rakkautena enemmän kuin koskaan ennen. Olen kiitollinen suurmiehelle Dr.Oduduwalle hänen lahjakkaista kyvyistään. Pelkäsin aluksi epäilystä, mutta yritän sen ja se toimii minun hyväni.
    Suosittelen vilpittömästi Dr.Oduduwaa jokaiselle, joka pyrkii palauttamaan takaisin menetetyn rakkaussuhteen tai rakkausloitsun todellisen rakkauspartnerin löytämiseksi.
    Vain tohtoriOduduwa WhatsApp .: +79268011965

    VastaaPoista